Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیلم سینمایی «مرد نقره‌ای» با حضور جمعی از سیاست‌مداران و اهالی هنر در فرهنگسرای رسانه اکران خصوصی شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی فیلم، همزمان با عادی شدن فعالیت سینماها و در آستانه اکران فیلم سینمایی «مرد نقره‎ای» آخرین ساخته محمدحسین لطیفی، شب گذشته (16 آذرماه) این اثر هنری با حضور کارگردان و برخی عوامل فیلم و جمعی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فرهنگسرای رسانه اکران خصوصی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست، علی‌اکبر صالحی قائم مقام فرهنگستان علوم و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، غلامرضا منتظری نماینده گرگان و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، عباس مقتدایی نماینده اصفهان و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو کمیسیون اقتصادی و حجت‌الاسلام حسین میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشتند.

«مرد نقره‎ای» به تهیه‌کنندگی پرویز امیری و کارگردانی محمدحسین لطیفی و با نقش‌آفرینی نادر سلیمانی، مهدی سلطانی، ایرج نوذری و هنرپیشگان نوجوان، در ایران و ترکیه تصویربرداری شده و در ژانری متفاوت از سایر آثار لطیفی ساخته شده و مخاطبی غیر از مخاطبان همیشگی او دارد.

لطیفی در این فیلم به موضوع «غرور» و «هویت ملی» ایرانی پرداخته و «پرچم» را به ‎مثابه نماد این احساس ملی، محور قرار داده است؛ محور و مخاطب اصلی این اثر نیز نوجوانان هستند تا به گفته مجری طرح، در زمانه‎ای که همه محتواهای رسانه‎ای در راستای تهی‎ کردن انسان از آرمان‎ها و باورهای بنیادین و اصیل ارائه می‌شود، عشق به میهن و «هویت ملی» را از نوجوانی در فرزندان این سرزمین نهادینه کند.

کارگردان البته در این فیلم پیام‎های دیگری نیز برای مخاطب دارد و آن ارائه تصویری انسانی، اخلاق‎مدار و متعهد از یک ایرانی است که در عین بهره‌مندی از روحیه سلحشوری و حماسی، تمام تلاش خود را برای صیانت از صلح و آرامش و سلامت هم‎نوعانش بکار می‌گیرد.

اکران این اثر هنری، به ویژه سکانس‌های پایانی آن و نمایش پرچم سه رنگ کشورمان همراه با نغمه حماسی محمد اصفهانی، با تشویق و استقبال میهمانان این نشست همراه بود، به طوری که همزمان با خواندن این نغمه حماسی و بالا رفتن پرچم ایرانی در سکانس پایانی همه حضار پی در پی به تشویق پرداخته و هیجان زیادی در سالن برپا شد که برگرفته از حس غرور و هویتی بود که با دیدن فیلم «مرد نقره‌ای» در دل تماشاچیان حاضر در سالن ایجاد شده بود.

مجری طرح: همه به کمک بیایند

در ابتدای این نشست، علی عبدی ده‌سرخ مجری طرح «مرده نقره‌ای» و ایده پرداز قهرمانان کوچک و مرد نقره‌ای با اشاره به اهمیت رسانه و سینما در دنیای امروز و جایگاه آن در جریان‎سازی برای تحقق و جهانی‎سازی سیاست‎ها و اهداف قدرت‎های بزرگ، به تشریح دغدغه‎های خود و همکارانش در راستای پر کردن خلأ فرهنگیِ تبیین سینمایی ایده‎هایی مثل «تولید ملی» و «اقتصاد مقاومتی» و نیز دلایل روی آوردن به ساخت اثری با این محتوا پرداخت.

وی با اشاره به موانع، هشدارها و یأس‎آفرینی‎هایی که در جریان ساخت اثر قبلی این تیم یعنی «قهرمانان کوچک» با این نگاه که «نمی‎توانید یک شعار را تبدیل به فیلم کنید» رخ داده بود، از جریان سیاه‎نمایانه سینمای ایران که نه‎تنها امیددهنده به نسل جوان نیست، بلکه تولیداتش در راستای القای یأس و سرخوردگی به جامعه است انتقاد کرد و خواستار حمایت بیشتر افراد تأثیرگذار و نهادهای حاکمیتی به ویژه آموزش و پرورش از کارهایی شد که با هدف رقابت با تولیدات هالیوودی گام در عرصه ساخت آثار دغدغه‎مند برای نوجوانان گذاشته‌اند.

پس از اکران فیلم، برخی میهمانان حاضر در جلسه به تشریح دیدگاه‎های خود درخصوص «مرد نقره ای» پرداختند.

صالحی: «مرد نقره‌ای» شکرگزاری نعمت «اسلام و ایران» را یادآوری می‌کند

علی‎اکبر صالحی قائم مقام فرهنگستان علوم و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، ضمن تقدیر از دست‎اندرکاران ساخت مجموعه، بر لزوم شکرگزاری نعمت‌هایی تأکید کرد که با دیدن این اثر سینمایی یادآوری می‌شود.

وی گفت: شکرگزاری نخست به جهت آن‎که ایرانی هستیم و این سرزمین با 3 هزار سال تاریخ مکتوب علی‎رغم همه فراز و نشیب‎ها همچنان به عنوان یک ملت باقی مانده است. دوم به سبب مسلمان بودن و اینکه در بستر اسلام به ایرانی بودن خود افتخار می‎کنیم. سوم به سبب اینکه فرصت خدمت‎گذاری به مردم ایران جای شکر دارد و ما نیازمند چنین فیلم‎هایی هستیم که بتوانیم به واسطه آن‎ها، سه وجه شکرگزاری را تصویرسازی کنیم.

صالحی همچنین با بیان این‎که انقلاب اسلامی حرکتی بود که قدرت‌های جهانی را نگران کرد و نظم مطلوب آنها را بهم ریخت، تصریح کرد: مسائلی مثل مسأله هسته‎ای یک بهانه است؛ امیدوارم از گردنه این مشکلات نیز به سلامت عبور کنیم.

رستمی: «مرد نقره‌ای» همان چیزی است که سینمای امروز به آن نیاز دارد

در ادامه، حجت‎الاسلام رستمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎ها «مرد نقره‎ای» را فیلم ارزشمند و تأثیرگذاری دانست که برخلاف جریان رایج سینمای ایران حرکت می‌کند و تصریح کرد: در فضایی که جریان‎ سینمایی ملی‎گرا، هویت‎گرا و ارزش‎آفرین حتی در داخل کشور تضعیف شده و درعوض جریانی که تمرکزش بر برجسته‎سازی نقاط ضعف و کاستی‎هاست و به دنبال جلب رضایت جریان بدخوان نسبت به کشور هست، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، جنس کارهای آقای لطیفی و «مرد نقره‎ای» آن چیزی است که در سینما به آن نیاز داریم.

نمایندگان مردم درباره «مرد نقره ای» چه گفتند؟

سپس عباس مقتدایی نماینده اصفهان و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: این فیلم بیش از آن‎که دریچه‎ای برای سخن با جوانان ایرانی باشد، با ادبیات و زبان فیلم در عرصه بین‎الملل با دیگرانی که در فراتر از مرزهای ما زندگی می‎کنند، سخن می‎گوید و این پیام را برای آن‎ها دارد که خوی انسانی و منش و روش یک فرد ایرانی که با اندیشه اسلامی آمیخته شده، مروت و جوانمردی را در بزنگاه‎ها نشان می‎دهد و این جوهره‎ وجودی فردی است که با الگوی اسلامی ایرانی پرورش یافته است.

حجت‌الاسلام حسین میرزایی دیگر نماینده اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز عنوان داشت: تا پیش از این، گمانم این بود که مردان طلایی می‎خواهند مرد نقره‎ای را ببینند، ولی امشب و بعد از اکران، متوجه شدم که او مرد طلایی بود و ما مرد نقره‎ای هستیم.

همچنین حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی‎شهر نیز با اشاره به هجمه‎هایی که چه در قالب رسانه و چه فرهنگ و اقتصاد در صدد خدشه‎دار کردن روحیه غیرت و حماسه و باور «ما می‎توانیم» است، وجه امتیاز این فیلم را در این دانست که این روحیه را به جوانان و نوجوانان ایرانی تزریق کرده و ابراز امیدواری کرد بیش از این شاهد اینگونه آثار فاخر در سینمای ایران باشیم.

غلامرضا منتظری نماینده گرگان و نایب‎رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز «مرد نقره‎ای» را پنجره‎ای به سوی افقی بسیار امیدوارکننده و تصویری روشن از ارزش‎های مردم ایران آن‎گونه که هستند و آن‎گونه که باید باشند، توصیف کرد.

احمد امیرآبادی نماینده قم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز «مرد نقره‎ای» را فیلمی جذاب و حرفه‎ای توصیف کرد که هم روحیه سلحشوری و مردانگی ایرانیان را در قامت رزمندگان دوران دفاع مقدس به تصویر کشیده، هم آن‎ها را افرادی صلح‎جو معرفی کرده است و توانسته این دو مفهوم را به زیبایی در کنار هم ترسیم کند.

اسماعیل بحری زاده رئیس دانش اموزی کل کشور نیز ضمن تشکر از عوامل سازنده فیلم با اشاره به اهمیت و پیچیدگی امر تربیت، عنوان داشت: در فیلم مرد نقره ای در امر تربیت توجه خوبی شده و ایجاد تربیتی با هویت ملی و اسلامی را پیام مهم این فیلم برشمرد.

دیگر میهمان این برنامه مرتضی مرادیان سفیر سابق ایران در دانمارک و مدیرکل منابع انسانی وزارت امور خارجه بود که اظهار داشت: این فیلم خیلی راحت و دقیق مفاهیم سیاسی منطقه و به‎روز را با هنر به نمایش گذاشت و نقش ایرانی‎ها را در صلح و جلوگیری از بحران‎ها به تصویر کشید.

وی همچنین بر اهمیت صحنه پایانی فیلم یعنی «صحنه به اهتزاز درآمدن پرچم» و لزوم توجه جوانان به این امر تأکید کرد.

لطیفی: تجربه 39 ساله‌ام را پای «مرد نقره ای » آوردم

محمدحسین لطیفی کارگردان مجموعه نیز با ابراز خرسندی از استقبال مهمانان بیان داشت: من تجربه 39 سال کار هنری‌ام را برای مرد نقره‌ای و نوجوان‌ها پای کار آوردم و تلاش کردم تا یک کار محتوایی و در عین حال غیرشعاری ارائه کنم.

وی با اشاره به این نکته که سینمای ما خلأ در حوزه قهرمان سازی دارد، افزود: با همه سختی‌ها و تنگناها این اثر را به سرانجام رساندیم و امیدوارم شروع خوبی برای توجه به نیازهای معنوای کودکان و نوجوانان در سینما باشد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینما سینما نایب رئیس کمیسیون کمیسیون فرهنگی حجت الاسلام عضو کمیسیون مرد نقره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۷۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»

خبرگزاری تسنیم قرار است در پرونده‌ی «دهه‌ی رکود، عبرت، تجربه» به تفصیل و در گفتگو با صاحبنظران و کارشناسان به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در دهه‌ی ۹۰، دلایل و ریشه های افول اقتصاد در این دهه و راه‌حلهای جبران این خسارت در سالهای پیش رو بپردازد. - اخبار اقتصادی -

گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم- 

وقتی میان فعالان اقتصادی از دهه‌ی 1390 شمسی سخن به میان می‌آید، تصویر یک دهه «عقب‌ماندگی»، «تعطیل نسبی مسائل اقتصادی» و «انباشت چالش‌های اقتصادی» در ذهن‌هایشان نقش می‌بندد و زمانی که می‌خواهند در موردش صحبت کنند، هر یک از زاویه‌ای آسیب‌های این دهه را بر می‌شمرند: از وضعیت نامناسب شاخص‌های کلان اقتصاد تا رکود در کسب‌و‌کارهای خرد و کلان، از آسیب‌های تشدید تحریم‌ها تا انفعال دولت‌ها در برابر تحریم و بی‌توجهی به برنامه‌ها و سیاست‌های «خنثی‌کردن اثر تحریم‌ها».

تاجران زبده و پژوهشگران اقتصاد بین‌الملل نیز از «شرطی‌کردن اقتصاد» نسبت به مذاکره با غرب می‌گویند و بی‌توجهی به سیاست اصولی «ترجیح شرق به غرب»؛ آن هم درست در دهه‌ای که قدرت اقتصادی در حال انتقال از غرب به شرق بود. دهه‌ی 1390 چه بود و چه مختصاتی داشت؟ آن دوران تمام شده یا دهه‌ی جدید، دهه‌ی 1390 جدیدی است!؟  

افول شاخص‌های کلان

میانگین رشد اقتصادی دهه‌ی 1360 -با وجود آثار انقلاب و مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی- برابر با 4.3 درصد بود. این شاخص در دهه‌ی 1370 برابر با 3.1 درصد و در دهه‌ی 1380 برابر با 4.4 درصد بود. میانگین رشد اقتصادی پس از انقلاب (از 1360 تا پیش از آغاز دهه‌ی 1390) نیز برابر با 3.9 درصد بود. این در حالی است که میانگین رشد اقتصادی در دهه‌ی 1390 به 0.9 درصد کاهش یافت.

درآمد ملی سرانه که در سال 1390 برابر با 8.1 میلیون تومان بود در سال‌های پس از آن کاهش یافت؛ تا جایی که میانگین درآمد سرانه در این دهه به 7.4 میلیون تومان (به قیمت ثابت سال 1390) رسید. فقر مطلق که از 46.8 درصد در سال 1989 میلادی (تقریباً معادل سال 1368؛ سال پایانی جمگ تحمیلی) به 12.3 درصد در سال 2011 میلادی (تقریباً معادل سال 1390 شمسی) رسیده بود، در دهه‌ی تعطیل اقتصاد ایران دوباره افزایش یافت و به 21.9 درصد در سال 2020 میلادی (تقریباً معادل 1399 شمسی) رسید؛ به عبارت دیگر قدرت خرید عموم مردم در این دهه آب رفت و فقر مطلق نیز تقریباً دو برابر شد.

تحریم و انفعال

در تحلیل دهه‌ی 1390 نمی‌توان از نقش تحریم‌ها غافل شد؛ تشدید تحریم‌های ظالمانه از ابتدای دهه‌ی 1390 به این سو حتماً به اقتصاد ایران آسیب زد اما انفعال سیاست‌گذار در برابر تحریم‌ها نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در نتیجه -یعنی افول شاخص‌های کلان اقتصادی- داشت.

کاهش وابستگی اقتصاد به نفت در دهه‌ی 1390، نه یک سیاست مطلوب سیاستگذار بلکه همواره اجبار بود. از دل همین اجبار بود که کلان‌ایده‌ی «مذاکره برای رفع تحریم‌ها» و «رفع‌تحریم به مثابه حل همه‌ی مشکلات از آب خوردن تا بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی» زاییده شد.

سیاستمدارِ عادت‌کرده به زیستِ نفتی که نظم آمریکایی جهان را نیز پذیرفته بود، حتی به‌زور هم حاضر به ترک اعتیاد اقتصاد ایران به نفت نبود. می‌خواست دوباره ذیل نظم آمریکایی، نفت بفروشد و گرد و غبار ضعف کارآمدی مدیریت و سیاست‌های اقتصادی‌اش را زیر فرش درآمد نفتی پنهان کند. «برجام» را تجربه کرد و با خروج آمریکا از برجام، سرش به سنگ خورد. از این منظر، دهه‌ی 1390 را باید دهه‌ی تجربه و عبرت نیز نامید. سیاستمدار در این دهه، عملاً اقدام جدی‌ای برای درمان عیوب ساختاری اقتصاد ایران از جمله تصدی‌گری افراطی دولت، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، وجود هزینه‌های زائد و مسرفانه و ...  نکرد.

تغییر نظم بین‌الملل

از دیگر ویژگی‌های مهم دهه‌ی 1390 نیز سرعت گرفتن تغییر نظم بین‌المللی بود. در این دهه قدرت اقتصادی به مرور از غرب به شرق -به‌طور خاص آسیا- منتقل شد. در سال 2011 تولید ناخالص داخلی آمریکا (بر اساس دلار برابری قدرت خرید) معادل 15600 میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی چین برابر با 13740 میلیارد دلار بود. در سال 2017 ورق برگشت و اقتصاد چین از اقتصاد آمریکا بزرگ‌تر شد. تولید ناخالص داخلی چین در 2024 برابر با 35290 میلیارد دلار است در حالی که این شاخص برای اقتصاد آمریکا برابر با 28780 میلیارد دلار است. رشد اقتصادی هند و سایر اقتصادهای نوظهور آسیایی نیز مشابه بود.

در میانه‌ی این تغییر نظم مهم در دهه‌ی 1390، دولت در ایران عملاً روابط اقتصادی با شرق را از اولویت خارج کرد و تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد مذاکره با غرب برای رفع تحریم‌ها گذاشت. رای آوردن ترامپ در ایالات متحده، قدرت گرفتن بن‌سلمان در عربستان، کرونا و سقوط قیمت نفت را نیز باید به لیست اتفاقات شاخص این دهه اضافه کرد.

درس‌هایی برای آینده

خلاصه اینکه در دهه‌ی 1390 یک دهه «رکود»، انباشت چالش‌های اقتصادی و تعطیل نسبی مسائل اقتصادی را شاهد بودیم. در عمل دولت‌ها در اقتصاد داخلی، اصلاح «عیوب ساختاری» را به‌تعویق انداختند و در نسبت اقتصاد ملی با دنیای خارج، بدون توجه به تغییر نظم بین‌الملل تمام تخم‌مرغ‌ها را در سبد مذاکره با غرب برای «رفع تحریم» گذاشتند و استراتژی «خنثی‌سازی اثر تحریم» را  کنار گذاشتند؛ در حالی که در ابتدای دهه، با ابلاغ «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» راه‌ها نشان داده شده بود و در انتهای دهه نیز در «بخش اقتصادی بیانیه‌ی گام دوم»، مجدداً بر آن‌ها تاکید شد. در واقع سیاستگذار در این دهه دست به «تجربه‌»‌ای خارج از سیاست‌های کلی نظام زد و درس «عبرت»ی برای دهه‌های پیش رو شد.

حال آیا ما از تجربه‌های دهه‌ی 1390 درس خواهیم گرفت!؟ گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم قرار است در پرونده‌ی «دهه‌ی رکود، عبرت، تجربه» به تفصیل و در گفتگو با صاحبنظران و کارشناسان به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در دهه‌ی 90، دلایل و ریشه های افول اقتصاد در این دهه و راه‌حلهای جبران این خسارت در سالهای پیش رو بپردازد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • حسن صباح جزو مقدسات نیست/ ممنوعیت تماشای سریال "حشاشین" موجه نیست
  • عکس‌| برخورد گرم علی دایی با اهالی اکباتان؛ ذوق‌زدگی یک کودک از دیدار با شهریار
  • خودتخریبی در نظام های سیاسی
  • عشق شیدا سرمربی سپاهان را شیعه کرد!
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟
  • نظرسنجی: تجربه شخصی شما درباره سرعت اینترنت بعد از افزایش قیمت